Tjänst mot SMS-bedrägerier
Har du mottagit ett misstänkt bluff-sms? Rapportera det direkt till vår tjänst med kortnummer 7726.Bedrägerier via mejl, samtal och sms är en internationell form av kriminalitet som pågår i hela världen och på Comviq jobbar vi kontinuerligt med initiativ för att stärka vår förmåga att skydda våra kunder. Bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”, är ett av dessa problem.
Du kan rapportera suspekta bluff-sms på två olika sätt:
Vidarebefordra sms:et till kortnummer 7726
Alternativt, kopiera texten och skicka i ett nytt sms till 7726
När du skickar sms:et till vårt kortnummer 7726 samlar vi informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida smishing-försök i högre utsträckning.
Smishing – det nya nätfisket
Många av oss är idag medvetna om riskerna med att klicka på länkar som kommer till oss via tvivelaktiga e-postmeddelanden, och att man inte bör lämna ut våra personliga uppgifter den vägen. Tyvärr är vi oftast inte lika försiktiga när vi använder våra mobiler.
Smishing, som är en sammansättning av ordet sms och phishing, rör sig om en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer.
Vad är bedragarna ute efter?
I slutändan handlar det såklart alltid pengar. Dina eller kanske företagets där du jobbar. Det har blivit allt vanligare att vi använder våra egna smarta telefoner i arbetet, eller använder företagets telefon privat. Det gör att sms-bedrägerier inte bara är ett hot mot dig, utan även mot ditt företag.
Ett sätt att komma åt privat information är att få dig att klicka på en länk som installerar skadlig programvara i din mobil, s.k. malware. Det kan också vara att be dig uppdatera dina uppgifter, och du skickas till en sida som ser ut att vara seriös, men som i själva verket är falsk. Uppgifterna används sedan för att tömma ditt konto eller säljs vidare på svarta marknaden och används inom kriminell verksamhet.
Hur undviker du att bli lurad?
Ett bedrägeriförsök via sms gör enbart skada om du nappar på det. Här följer tips på hur du undviker konsekvenser av bedrägeriförsök via sms.
Klicka inte på länkar om du inte är helt säker på att det är rätt avsändare. Tänk på att det ofta kan se ut som det kommer från ett känt företag eller bank och att de även kan hamna i samma sms-tråd.
Stavfel och konstiga formuleringar är ett stort varningstecken. Automatiserade översättningsprogram blir dock bättre och bättre, så var vaksam.
Brådskande uppmaningar som kräver omedelbar respons. Det kan vara säkerhetsvarningar eller erbjudanden som du genast måste utnyttja. Det är en vanlig typ av hackningsförsök.
Ingen bank ber dig uppdatera kontoinformation eller bekräfta koden till ditt bankkort via sms. Är du osäker, kontakta din bank.
Är det för bra för att vara sant, så är det så.
Och till sist – gör ingenting. Så länge du inte aktivt nappar genom att svara eller klicka på länkar händer det inget. Är du Comviq-kund kan du dock skicka vidare sms:et till vårt kortnummer 7726 så ser vi till att följa upp det och blockera liknande bedrägeriförsök i framtiden.
Vad behöver du hjälp med?
Välj en kategoriHåll koll på din surf
Vanliga frågor
Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.
Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.
SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.
Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.
Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.
Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.
Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.
Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.
Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.
Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.
Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.
Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.
Logga in på Mitt Konto
Betala dina fakturor
Se din surfförbrukning
Gör inställningar, beställ nytt SIM och mer