Dataläckor
Det blir allt vanligare med dataläckor på nätet där användaruppgifter för bland annat konton på sociala medier, abonnemangstjänster och olika mejltjänster avslöjas. Vi på Comviq värnar om din säkerhet och vill tipsa om hur just du kan öka din säkerhet.
Hur kan mina läckta uppgifter påverka mig?
Många tänker att det kanske inte är så farligt om någon skulle komma över ens användaruppgifter till ett visst konto. Vad man inte tänker på är att om fel person som kommer över uppgifterna kan det i värsta fall leda till stor skada. Beroende på vilket konto/tjänst som personen kommer åt så kan personen göra beställningar, använda ditt konto för vidare bedrägeriförsök (t ex genom utge sig för att vara dig i kontakter med dina nära och kära) osv. Du kanske till och med känner någon som har fått sitt Facebook-konto kapat?
Kan jag kolla om jag är drabbad av en dataläcka?
På webbplatsen Have I Been Pwned kan du kolla om din mejladress förekommer i någon känd dataläcka. Även om din sökning inte ger träff, bör du säkra dina konton idag ändå. Dina uppgifter kan faktiskt förekomma i en läcka som ännu inte är känd.
Tips på hur du säkrar dina konton online.
Byt lösenord på dina konton.
Börja alltid med din/dina mejladresser och därefter andra konton. Här kan du byta lösenord för Mitt Konto hos Comviq.
Använd unika och starka lösenord.
Lösenorden bör vara minst 12 tecken långa och en blandning av stora och små bokstäver, siffror samt minst ett specialtecken. Ett tips är att sätta ihop lösenordet av flera olika ord men inte en vanlig mening. Exempel på dåliga lösenord:
sommar91 eller PelleGillarGröt Exempel på ett bra lösenord: 7SommarLåda-Dator.
Använd aldrig samma lösenord på flera konton.
Om någon kommer över ditt användarnamn och lösenord till en sajt från en dataläcka så kan personen testa om uppgifterna fungerar på andra sajter, en så kallad Credential stuffing-attack.
Aktivera tvåstegsautentisering (2FA).
Detta gör att du måste verifiera din inloggning efter att du angivit ditt användarnamn och lösenord, t ex genom att du får ett SMS, mejl med en kod eller förfrågan om att godkänna inloggningen i en autentiseringsapp. Det är dock inte alla tjänster/konton som har stöd för detta. På Comviq har du möjlighet att aktivera tvåstegsautentisering (2FA) för Mitt Konto.
Använd dig av en lösenordshanterare.
Att komma ihåg många olika lösenord kan vara svårt, då kan en lösenordshanterare hjälpa till genom att du bara behöver komma ihåg lösenordet till just den.
Logga inte in på okända enheter.
Ibland är det lockande att att använda t ex en dator på ett bibliotek för att logga in på något av dina konton (kanske för att läsa din mejl). I dessa fall kan det finnas programvaror som stjäl dina inloggningsuppgifter. Skulle du vara tvungen att logga in på ett av dina konton på en okänd enhet så är det viktigt att du kommer ihåg att logga ut när du är klar.
Lämna inte användaruppgifter till obehöriga.
Om någon frågar efter dina användaruppgifter så ska du aldrig lämna ut dem. Vi på Comviq frågar t ex aldrig vad du har för lösenord.
Lämna inte ut engångskoder.
Ibland så verifieras inloggningar med att du behöver ange en kod som du fått på SMS eller mejl (t ex om du har tvåstegsautentisering (2FA) på ett konto). Om någon frågar efter koden som skickas till dig så ska du aldrig lämna ut den.
Att säkra dina konton online är alltså inte alls svårt och tar inte alls lång tid.