Identitetsstöld

Här finns information om vad du kan göra för att förebygga ID-kapning och hur du gör om du har blivit utsatt.

Identitetsstöld (även känt som ID-kapning eller identitetsintrång) innebär att någon obehörig utnyttjar en annan persons personuppgifter för att till exempel beställa varor, ansöka om lån eller teckna abonnemang.

Identitetsstöld får ofta allvarliga konsekvenser för den som drabbas. Därför är det viktigt att skydda sig och agera snabbt om man blir drabbad.

Varje år genomförs tiotusentals bedrägerier med falsk identitet och för den som drabbas kan det leda till stora problem. Det är svårt att skydda sig helt, men det finns flera sätt att minska både risker och skadeverkningar.

Förebygg och minska riskerna

Nätfiske/Phising: Var uppmärksam på så kallat nätfiske/phishing, dvs. mejl, sms eller telefonsamtal där någon påstår sig tillhöra ett företag för att ”fiska” efter dina konto- eller kreditkortsuppgifter. Varken vi eller något annat seriöst företag ber om kort- eller kontouppgifter via mejl, sms eller telefon.

Kreditupplysning: När ett företag tar en kreditupplysning på dig får du en kopia hemskickad. Var noga med att kolla så att uppgifterna stämmer. Om det inte är du som handlat på kredit, ansökt om lån eller tecknat abonnemang är det viktigt att du tar kontakt med företaget direkt för att bestrida händelsen.

Förlustanmälan: Kom ihåg att göra en förlustanmälan direkt om du tappar du bort eller blir bestulen på en ID-handling. Den kan göra stor skada i fel händer.

Spärr hos Skatteverket: I många bedrägerier med identitetsstöld förekommer ändring av offrets adress. Du kan minska risken för att obehöriga ändrar din adress genom att sätta en spärr hos Skatteverket som gör att e-legitimation krävs för adressändring.

Var rädd om post med personlig information: Använd lås på brevlådan och kasta inte brev som innehåller personnummer, kontonummer eller annan känslig information i soptunnan.

Håll regelbunden koll på ditt kontoutdrag och kontakta din bank direkt om du hittar felaktiga transaktioner.

Starka lösenord: Använd starka lösenord och olika lösenord till olika tjänster, framför allt dina viktigaste tjänster.

Virusskydd: Ha ett uppdaterat virusskydd på din dator och mobil.

ID-skydd: Skaffa ett ID-skydd som hjälper dig att skydda din identitet.

Om du har blivit utsatt för identitetsstöld

  • Kontakta Polisen och gör en polisanmälan

  • Kontakta Comviqs kundservice för att spärra abonnemang samt bestrida fakturor.

  • Kontakta kreditinstitut för att spärra ditt personnummer.

För mer information, gå in på Polisens hemsida gällande identitetsstöld.

Denna artikel innehållerFörebygg och minska riskerna
Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.