Din säkerhet

Information om hur du bäst skyddar din mobil, vad du ska göra om du blivit utsatt för nätfiske eller drabbats av en identitetsstöld.

Skydda din mobil med pin-kod eller låskod

Aktivera pin-koden så blir det svårare för obehöriga att använda mobilen och komma åt din information. Ofta kan även en särskild låskod aktiveras i mobilen, som förhindrar att den kan användas med andra SIM-kort än ditt. Genom att aktivera de här två koderna har du ett bra skydd på information som finns lagrad i din mobil.

Du som fått ett konstigt mail om kortuppgifter eller inloggningsuppgifter från Comviq

Har du fått ett mail, SMS eller telefonsamtal från Comviq, eller andra företag, om återbetalning eller verifiering via kreditkorts- eller kontouppgifter? Det här kan vara så kallade “phisingmail”. Phishing, eller nätfiske, är namn på ett bedrägeri som går ut på att man "fiskar" efter konto- eller kortinformation genom att en person säger sig maila, ringa eller SMS:a från ett företag, myndighet eller en bank.

Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att man måste verifiera sina kunduppgifter. Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, skicka SMS eller ringa upp sina kunder.

Om du skulle få ett mail, SMS eller blir uppringd från någon som säger sig arbeta för Comviq, eller ett annat företag, och du själv inte kontaktat oss/dem tidigare ska du vara försiktig. Då är det troligen ett bedrägeriförsök. Tydliga tecken på ett bedrägeriförsök är om personen som kontaktat dig:

  • Hänvisar till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter.

  • Bifogat en klickbar länk till en sida som påminner om Comviq.

  • Uppmanar dig att lämna ifrån dig kortnummer, CCV kod och andra kort- eller användaruppgifter.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter bör du kontakta din bank för att spärra ditt kort och göra en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig dina användaruppgifter till ditt konto på comviq.se, eller din webmail, ändra då dina inloggningsuppgifter. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra webbsidor på din mail, ändra även dessa lösenord.

När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet, kolla alltid att sidan är säker genom titta om sidan är certifierad i adressfältet i din webbläsare.

polisens hemsida kan du läsa mer phising och hur du gör en polisanmälan.

Mail från andra företag än Comviq

Har du fått ett mail från ett annat företag än Comviq och misstänker att det kan vara ett bluffmail bör du kontakta det företaget. Comviq agerar enbart på de mail där avsändaren uppger sig komma från Comviq.

Identitetsstöld

Varje år drabbas tusentals personer av identitetsstöld, vilket innebär att en obehörig utnyttjar en annan persons personuppgifter för att tillskaffa sig produkter, varor och/eller tjänster med en falsk id-handling. Detta upptäcks ofta genom att det till exempel kommer hem en kreditupplysning eller avi från Posten.

Om du blivit utsatt för identitetsstöld

  • Kontakta polisen och gör en polisanmälan.

  • Kontakta Comviqs kundservice för att spärra abonnemang samt bestrida fakturor.

  • Kontakta kreditinstitut för att spärra ditt personnummer.

För mer information, gå in på Polisens hemsida gällande identitetsstöld.

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.