Hitta din PIN- och PUK-kod

Vad är en PIN- och PUK-kod och hur gör man om man behöver en ny? Här hittar du svaret.

Vad är en PIN-kod?

PIN-kod är den fyrsiffriga kod som skyddar ditt SIM-kort mot obehörig användning. Alla våra nya SIM-kort levereras med PIN-koden avaktiverad. Du kan själv välja att aktivera PIN-kod via inställningarna i din mobil. Standardkoden är 0000, den kan du enkelt byta när du aktiverar PIN-kod. Om du har ett äldre SIM-kort så fick du en unik PIN-kod tillsammans med ditt SIM-kort. Har du slagit fel PIN-kod tre gånger behöver du ange SIM-kortets unika PUK-kod och därefter får du ange en ny PIN-kod.

Vad är en PUK-kod?

Om du slagit in fel PIN-kod tre gånger behöver du slå in din unika PUK-kod. Du har 10 försök på dig, sedan låser sig SIM-kortet permanent som ett skydd mot obehöriga och du behöver beställa ett nytt.

Var hittar jag min PUK-kod?

Din unika PUK-kod fick du tillsammans med ditt SIM-kort. Du kan också se din PUK-kod på Mitt Konto eller i Comviq-appen.

Mitt Konto:
  1. Klicka på Översikt.

  2. Klicka på det nummer det gäller.

  3. PUK-koden syns under telefonnumret.

Comviq-appen:
  1. Tryck på Översikt.

  2. Tryck på det nummer det gäller.

  3. Tryck på pilen (->) uppe till höger.

  4. Skrolla längst ner så ser du din PUK-kod.

Blockerad PUK-kod

Har man slagit fel PUK-kod 10 gånger blir ditt SIM-kort låst. Du behöver då beställa ett nytt via Mitt Konto. Du behåller ditt gamla nummer.

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.