Felsökning av mobilt bredband
Här har vi samlat info om olika problem som kan uppstå med din mobila router och ditt mobila bredband.Långsam hastighet
Kolla att det inte är en driftstörning i det mobila nätet i ditt område och att det finns mobiltäckning där din router står. Du ser enklast signalstyrkan på din mobila bredbandsrouter genom hur många lysdioder som lyser för signalstyrka 1 (svag signal) till 5 (mycket stark signal).
Om du har mobiltelefoni hos oss kan du också se på din mobiltelefon om den har täckning och hur många staplar som visar. Det är samma nät för det mobila bredbandet som för mobiltelefoni med Comviq SIM-kort (abonnemang och kontantkort).
Ingen uppkoppling alls
Om routern inte kopplar upp på det mobila nätet kolla att SIM-kortet är isatt rätt. Prova sen att starta om din router. Funkar inte det, gör en fabriksåterställning.
Fabriksåterställning av mobil router
Hitta återställningsknappen på din mobila router. När routern är på använd ett nålliknande föremål för att hålla återställningsknappen intryckt tills lampan för nätverksstatus börjar blinka (ca 5sek). Släpp upp knappen för att återställa den till fabriksinställningarna.
Glömt lösenordet till WiFi eller routerns inställningar?
Hitta återställningsknappen på din mobila router. Gör en fabriksåterställning genom att hålla knappen intryckt tills lampan för nätverksstatus börjar blinka. Prova sen att logga in med nätverkets standardnamn och lösenord, ofta utskrivet på routerns baksida.
Vad behöver du hjälp med?
Välj en kategoriHåll koll på din surf
Vanliga frågor
Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.
Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.
SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.
Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.
Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.
Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.
Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.
Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.
Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.
Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.
Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.
Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.
Logga in på Mitt Konto
Betala dina fakturor
Se din surfförbrukning
Gör inställningar, beställ nytt SIM och mer