Fakturaförklaring
Behöver du hjälp med att förstå din faktura?Behöver du hjälp med att förstå din faktura?
Här guidar vi dig genom fakturans viktigaste delar och detaljer. Din faktura består av en faktura och en fakturaspecifikation. Här nedan förklarar vi fakturans olika delar och detaljer.
Har du frågor om fakturans belopp?
Läs mer här: Annat belopp än förväntat på fakturan.
Var hittar jag min faktura?
Fakturan skickas som standard via mejl (håll koll på skräppostfiltret) till den mejladress som du uppgav när du beställde. Har du valt att betala via e-faktura skickas den till din internetbank. Du kan även välja att få fakturan hemskickad via brev.
Du hittar också alltid dina fakturor under betalning på Mitt Konto på comviq.se och i Comviq-appen. Där kan du också enkelt betala med Swish eller Kontokort samt aktivera autobetalning, då betalas fakturan automatiskt varje månad.
Faktura
I den rosa rutan på fakturans förstasida hittar du alla detaljer du behöver för att betala fakturan i tid:
1. Belopp att betala: En summering av dina kostnader för den period som fakturan avser.
2. Comviq tillhanda: Det datum då en faktura senast ska vara betald. Om du är sen med din betalning riskerar du att få en påminnelseavgift. Tjänsten kan också komma att stängas av tills betalningen nått oss.
3. OCR/Fakturanummer: OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje faktura.
4. Betala till PlusGiro: PlusGiro-kontot du betalar till.
5. Fakturadatum: Datum då fakturan skapades.
6. Kundnummer: Kundnummer för den fakturan gäller. Kundnumret använder du om du vill ansluta till E-faktura.
Fakturaspecifikation
På fakturaspecifikationen hittar du summeringar av de olika delarna i ditt abonnemang.
7. Abonnemang: Här ser du en summering av de olika kostnaderna (abonnemangskostnad, trafikavgifter och betaltjänster) för ditt/dina abonnemang. Du ser även eventuella rabatter och om du har någon bindningstid. Trafikavgifter avser alla rörliga kostnader kopplade till ditt abonnemang som t ex samtalsavgifter, utlandssamtal, SMS, MMS, osv. På kommande sidor (som heter Mobilspecifikation) kan du se en summering av alla olika trafikavgifter och betaltjänster, se vår exempelfaktura.
8. Hårdvara: Här ser du avbetalningar på t ex mobiler. Du ser även hur många avbetalningar du har kvar. Kostanden för perioden ser du längst till höger.
9. Påminnelseavgift: Om du varit sen med betalningen på din föregående faktura så specificeras påminnelseavgiften här.
10. Öresavrundning: För att totalsumman ska vara i jämna kronor görs en justering av ören.
11. Moms: Här specificeras hur mycket av fakturan som avser moms. Olika poster på fakturan kan ha olika momssatser, därför kan det finas flera rader här.
12. Totalsumma: En summering av alla poster/kostnader för den period som fakturan avser.
För en total fakturaöversikt se vår exempelfaktura.
Vad behöver du hjälp med?
Välj en kategoriHåll koll på din surf
Vanliga frågor
Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.
Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.
SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.
Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.
Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.
Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.
Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.
Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.
Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.
Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.
Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.
Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.
Logga in på Mitt Konto
Betala dina fakturor
Se din surfförbrukning
Gör inställningar, beställ nytt SIM och mer