Telefonsvarare

I alla Comviqs mobilabonnemang och kontantkort ingår det en telefonsvarare. Så här använder du den.

Telefonsvarare är kostnadsfritt och innebär att en person kan lämna ett röstmeddelande till dig som du sedan kan lyssna av. Om personen som ringer lägger på utan att lämna ett meddelande får du istället ett SMS med telefonnumret och vilken tid som personen ringde. Att lyssna av din telefonsvarare kostar lika mycket som ett vanligt samtal inom Sverige. Om du har fast pris på samtal kostar det inget extra att ringa till telefonsvararen.

Telefonsvarare ingår i alla Comviqs mobilabonnemang och tjänsten är aktiverad från början.

Du kan även använda telefonsvarare utan extra kostnad till ditt kontantkort, du behöver bara aktivera tjänsten, hur du gör hittar du längre ner på den här sidan.

För att lyssna av dina meddelanden ringer du 222. Första gången du ringer 222 så får du välja ett lösenord samt spela in ett personligt hälsningsmeddelande.

Aktivera eller avaktivera telefonsvararen

För att aktivera och avaktivera telefonsvararen följ någon av guiderna nedan.

Psst! Vill du bara ha ett SMS med information vem som ringt om du inte kunde svara? Då kan du använda vår tjänst Numerik!

Via Mitt Konto

  1. Logga in på Mitt Konto.

  2. Klicka på det nummer som du vill aktivera/avaktivera telefonsvaren på.

  3. Skrolla ner och klicka på Inställningar för ditt nummer.

  4. Klicka på Nummerinställningar.

  5. Klicka på knappen ute till höger på raden Telefonsvarare för att aktivera/avaktivera.

  6. Klart!

Om du valde att aktivera telefonsvararen behöver du ringa 222 för att välja ett lösenord och spela in en personlig hälsningsfras.

Via Comviq-appen

  1. Logga in i appen.

  2. Tryck på det mobilnummer det gäller.

  3. Skrolla ner och tryck på Inställningar.

  4. Tryck på knappen ute till höger på raden Telefonsvarare för att aktivera/avaktivera.

  5. Klart!

Om du valde att aktivera telefonsvararen behöver du ringa 222 för att välja ett lösenord och spela in en personlig hälsningsfras.

Direkt via mobilen

Aktivera:

  1. Slå *114# och trycka på luren.

  2. Ring 222 för att välja ett lösenord och spela in en personlig hälsningsfras.

  3. Klart!

Avaktivera:

  1. Slå *115# och tryck på luren.

  2. Klart!

Lyssna av ett meddelande från telefonsvararen

När du får ett nytt meddelande i din telefonsvarare får du ett sms som informerar dig om det. För att lyssna på dina meddelanden ringer du 222.

Med ditt personliga lösenord, som du valt genom att ringa 222, kan du även lyssna av din telefonsvarare från en mobil med ett annat SIM-kort, eller en fast telefon. Du ringer då +46252XXXXXXXXX (ersätt XXXXXXXXX ditt mobilnummer utan första 0:an). När du hör hälsningsfrasen trycker du #din personliga kod#. Detta gäller både inom Sverige och utomlands. Om du däremot har rätt SIM-kort i din mobil ringer du 222 så länge du befinner dig inom EU/EES.

Hur länge sparas ett meddelande i telefonsvararen?

  • Telefonsvararen sparar ett avlyssnat meddelande i 3 dygn.

  • Ett meddelande som inte blivit avlyssnat lagras i 10 dagar innan det raderas.

  • Vill du radera ett meddelande direkt när du lyssnat på det trycker du på 5.

Ändra tid innan telefonsvararen svarar

Du kan välja att ändra så att din telefonsvarare svarar efter 5, 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder. För att göra det behöver du slå:

*61*+462527xxxxxxxx**5#

Byt ut xxxxxxxx mot ditt mobilnummer och istället för 5 på slutet kan du välja att slå 10, 15, 20, 25 eller 30 beroende på hur många sekunder du vill att det ska ta innan telefonsvararen svarar. Sedan trycker du på samtalsuren du använder för att ringa. Klart!

Aktivera eller avaktivera tvingande lösenord till telefonsvararen

Om du vill aktivera eller avaktivera tvingande PIN-kod gör du så här:

  1. Ring 222 från det telefonnummer du vill ändra inställningarna på.

  2. Vänta tills du hamnar i huvudmenyn.

  3. Tryck 3 för att komma till inställningar.

  4. Tryck 3 för att ändra inloggning till telefonsvararen.

  5. Tryck 2 för att aktivera/deaktivera tvingande PIN

  6. Klart.

Telefonsvarare på engelska

För att byta språk från svenska till engelska:

  1. Ring 222.

  2. Vänta tills du hamnar i huvudmenyn.

  3. Tryck 3.

  4. Tryck 4.

  5. Tryck 1 för svenska eller 2 för engelska.

  6. Klart!

Befinner du dig utomlands?

I de flesta länder inom EU räcker det att du ringer 222 som vanligt Om det inte fungerar eller om du är i ett land utanför EU ringer du istället +46252XXXXXXXXX (ersätt XXXXXXXXX ditt mobilnummer utan första 0:an). När du hör hälsningsfrasen trycker du #din personliga kod#. Att ringa och lyssna av din telefonsvarare när du är utomlands kostar som ett samtal från landet du befinner dig i till Sverige. Du hittar fullständig prislista här.

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

Läs mer i den fullständiga prislistan för mobilabonnemang med fastpris.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.